Rabu, 16 April 2014

Fakta Menakjubkan Tentang Alam Semesta

Fakta Menakjubkan Tentang Alam Semesta

Fakta Menakjubkan Tentang Alam Semesta
Fakta Menakjubkan Tentang Alam Semesta :: Alam semesta adalah unik dan menakjubkan. Keluasan alam semesta sememangnya tidak boleh dicapai oleh akal manusia. Terdapat banyak perkara yang telah atau sedang berlaku di dalam alam kewujudan kita ini.  Kebanyakan fakta di bawah telah di buktikan secara saintifik, so sepatutnya keraguan itu tiada la hehe

Berikut di bawah adalah 10 Fakta Sains yang mind-blowing tentang Alam Semesta :
                                                                                                                                                                                                                   
1. 10 Juta Bumi Boleh Muat didalam Matahari

Bumi yang kita didiami ni sebenarnya tak lah besar sangat. Matahari adalah di antara bintang Terkecil didunia boleh memuatkan 10 juta planet yang bersaiz bumi di dalamnya.

2. Matahari sebenarnya Putih, bukan Kuning atau Oren.
Kepada Ahli-ahli grafik atau web developer, warna sebenar matahari adalah #fff5f2. Sebab mengapa matahari seolah-olah warna kuning adalah kerana atmosfera kita yang bersepah dengan pelbagaiwarna cahaya dan kotor, sebab itulah matahari kelihatan kuning. Event ini jugalah yang membuat langit berwarna biru walhal hakikatnya, warna sebenar langit adalah Hitam.Seperti mana yg kita nampak pada waktu malam.. 

3. Tiada Konsep Atas, Bawah, Kiri atau Kanan di Angkasa Lepas.

Jika anda berada di angkasa lepas, tidak ada konsepnya atas bawah kiri atau kanan. Anda boleh berdiri sesuka hati anda. Tiada longitude, tiada latitude. Konsep ini sememangnya tidak wujud. Hanya wujud di bumi kerana adanya gravity. Tiada universal frame atau reference bagi koordinat di angkasa.

4. Terdapat Sekurang-kurangnya 10 Billion Trillion Bintang yang dapat di kesan.

Dengan menggunakan Teleskoop PALING CANGGIH buat abad ni, saintis baru dapat mengesan 10,00000000,0000000000 bintang di alam semesta. Jumlah keseluruhan sebenar tidak di ketahui kerana alam semesta ini sangatlah luas. Jika di kira butir pasir yang ada di bumi, masih tidak mampu untuk menandingi jumlah bintang di dunia.

5. Terdapat Sekurang-kurangnya 10 Billion Billion Galaksi.

Jangan keliru dengan pic di sebelah. Bintik-bintik kecil tersbut bukanlah Bintang, tetapi Galaksi. Di dalam Sebuah galaksi, barulah ada bintang yang jumlahnya lebih 10 Billion. Jika kita zoom out, setakat ni baru ada 10 Billion Billion Galaksi yang bolehdi lihat. Tak faham, meh saya bagi contoh.

Di dalam sebuah rumah, terdapat 10 billion orang mendudukinya. Jumlah rumah yang ada di kawasan itu adalah 10 Billion Billion. (yang setakat ni bru masuk dlm skop teleskop).


6. 83% isi Dunia adalah 'Dark Matter'

Dunia ini dengan luasnya di penuhi oleh Dark Matter walau pun dgn adanya saiz bintang yang sangat besar. Manusia masih belum boleh tahu apakah itu Dark Matter sebenarnya kerana kita tidak dapat melihat atau mengesannya menggunakan Eletromagnetic.

7. Bintang Neuron Sangat Berat

Bintang Neuron terhasil apabila sesebuah Bintang meletup atau Supernova. Apabila pusat tengah bintang tersebut meletup, eletron dan proton di mampatkan sehingga menjadi Neutron. Jika bintang Neutron bersaiz sebiji Guli sahaja, beratnya boleh mencapai 100 juta tan. Lebih berat dari Gunung walaupun saiz kecil.

8. Gamma-Ray Burst Letupan Terbesar di Dunia, lebih Terang dari Cahaya

Jika sesebuah bintang tersebut menjadi Supernova dan meletup, maka ia akan menghasilkan Gamma Ray Burst. Gamma Ray Burst adalah letupan  yang sangat besar di Alam Semesta, di mana ia lebih terang dari cahaya, dan lebih panas daripada mana-mana element. Jika sebuah bintang jadi supernova, jaraknya dari bumi adalah 100 juta tahun cahaya, Cahayanya masih boleh sampai ke bumi, dan kita tidak akan perlu lagi matahari.

9. Saturn / Zuhal. Planet Paling Ringan. 687.00 kg/m³

Zuhal adalah di antara planet yang sangat ringan kerana density nya adalah rendah. Zuhal adalah planet bergas, di mana ia mengandungi Helium (gas paling ringan) dan Liquid Nitrogen.

10. Bintang adalah 'Masa Lampau'

Bintang yang kita boleh lihat di langit sekarang sebenarnya bukan lah keadaan bintang itu pada saat ini, tetapi pada masa lampau.

Kelajuan cahaya adalah 299792458m per saat, jika jarak sebuah bintang itu adalah 30 tahun cahaya dari bumi, maka cahaya bintang tersebut mengambil  masa selama 30 tahun untuk sampai di bumi. Ada kemungkinan bintang yang kita lihat di langit sekarang ini sudah tidak wujud atau sudah lama meletup, cuma cahayanya belum sampai ke bumi.






Fakta Menakjubkan Tentang Alam Semesta

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

obatdiabetesherbal10.wordpress.com | obatstrokeherbal10.wordpress.com | obatmiomherbal10.wordpress.com